Koupě nemovitosti: Nákupní proces se prodloužil, prodejci musí zvolit správnou strategii

Zatímco na začátku loňského roku převyšovala poptávka po nemovitostech nad nabídkou, nyní se situace otočila. Podle realitních odborníků lidé s koupí nemovitosti více váhají a prodlužuje se nákupní proces. Pro prodejce je tak klíčové zvolit nejen správnou prodejní cenu, ale také efektivní prodejní strategii.

Nižší poptávka přitom může prodejce svádět k tomu, aby šli s cenou dolů. To ale není zdaleka jediný způsob, jak nemovitost prodat. „Pokles cen zaznamenáváme napříč celou republikou, v některých lokalitách a u některých typů nemovitostí je pokles výraznější (rekreační objekty, domy k rekonstrukci, energeticky náročné budovy).“ Loňský rok byl ideální pro prodej, ale ani letos to nemusí být tragédie. Extrémně důležité je stanovit odpovídající prodejní cenu,“ říká Jakub Kindl z realitní společnosti Domov, která se zabývá prodejem a koupí nemovitostí na Berounsku a v Praze.

Právě stanovení prodejní ceny je ale moment, kdy prodejci nejčastěji jednají chybně. „Média jsou plná informací o tom, že ceny jdou dolů. Tento poznatek ale k určení ceny nestačí. Vědět je potřeba třeba to, jaká je poptávka v dané lokalitě a jak jsou na tom ostatní inzerované nemovitosti. Porovnávat je nutné stejný typ nemovitosti a v potaz musíme brát i její stav. Zatímco u secondhandových bytů opravdu došlo ke snížení, ceny novostaveb víceméně stagnují. Určitě tedy neplatí, že snížení ceny je jedinou správnou strategií,“ dodává Kindl.

Podle něj je dobré pracovat s cenovými mapami. Nicméně cenové mapy vycházejí i z dat starých několik měsíců. Ty mohou výslednou cenu zkreslit. Proto je smysluplnější svěřit prodej do rukou zkušených realitních specialistů, kteří znají aktuální vývoj realitního trhu v dané lokalitě. „Mnoho prodejců se ohrazuje tím, že nechce platit provizi realitní kanceláři. Historicky ale vyplývá, že nemovitosti prodávané přes realitní společnost dosahují vyššího zisku. Provize makléři není nízká, díky němu ale nemovitost prodáte rychleji a za vyšší peníze.“

Důležitý je i způsob inzerce. Čím dál častěji platí, že lidé se o koupi rozhodnou online. „Právě to prodlužuje celou transakci. Dříve se obchod uzavíral až při osobních prohlídkách. Ty byly klíčové pro rozhodovací proces. Nyní se trh přesunul do online inzerce a tomu je potřeba prodej přizpůsobit. Nemovitost musí být skvěle nafocená a odprezentována, inzerát musí potenciálním zájemcům dát odpověď na všechny otázky ještě předtím, než je položí. Neméně důležité je i to, na jakých portálech je nemovitost inzerována,“ vysvětluje Jakub Kindl.

Realitní společnosti mají k dispozici své interní databáze kupců, díky kterým lze prodej výrazně uspíšit. I tak ale může prodej trvat měsíce, záleží na více faktorech. Důležité je proto s prodejem nemovitosti neotálet. „Chce-li někdo nemovitost letos prodat, jednoznačně by měl začít jednat už nyní. Může totiž dojít k dalšímu zlevňování, což se může negativně podepsat na prodejní ceně,“ uzavírá Jakub Kindl za realitní společnost Domov.

Publikováno: 02. 02. 2023

Kategorie: Reality

Autor: Barbora Kocourková